Smart industry biedt nieuwe kansen

Nu nog zijn China en andere opkomende economieën de fabriek van de wereld, maar door de opkomst van nieuwe technologieën wordt de wereld kleiner.

Enorme hoeveelheden producten zullen niet meer de wereld rondreizen, de producten voor het westen worden straks ook gemaakt in het westen. Geschat wordt dat in 2018 de productiekosten in China gelijk zijn aan de productiekosten in de Verenigde Staten en andere westerse landen.

Goedkoper produceren is dan niet meer de onderscheidende factor, slimmer produceren wel. Dat is de impact van Smart Industry!

Industrie 4.0 

Smart Industry, of anders gezegd: de vierde industriële revolutie, biedt nieuwe kansen voor maakbedrijven. Bij het ontwikkelen van productiemachines zijn steeds eigenschappen van mensen nagebouwd. In eerste instantie namen machines de functie van spieren en handen over, later kwamen daar sensoren en automatisering bij.

Met de vierde industriële revolutie wordt daar de functie van de hersenen toegevoegd: intelligentie. Hiermee zijn het slim produceren, het maken van slimme producten en het analyseren van data factoren geworden waarop maakbedrijven zich kunnen gaan onderscheiden. 

Smart industry biedt nieuwe kansen

Op de afgelopen industriebeurs “Techconn” sprak ik met ondernemers over de nieuwe ontwikkelingen van Smart Industry. “Jij praat over industrie 4.0”, zei iemand tegen me “maar wij zijn nog bezig met versie 2.0. Hoe moet ik daar nou mee omgaan?” 

Stippen op de horizon 

Vaak hoor ik dat ondernemers deze nieuwe ontwikkelingen als ‘een stip op de horizon’ zien, maar in het boek “The Lean Enterprise” kun je lezen dat er wel drie stippen op de horizon zijn. De eerste stip op de horizon is twaalf maanden verder. Deze periode is belangrijk voor het optimaliseren en het leveren van je huidige producten en dus voor je cashflow. 

De stip op de tweede horizon is 12 tot 36 maanden verder weg. Deze gaat over de nieuwe ontwikkelingen, waarvan je al weet dat ze jouw bedrijf en producten gaan beïnvloeden. Deze ontwikkelingen mag je niet negeren, omdat je er zeker mee te maken gaat krijgen. Het is dus verstandig om hier in een vroeg stadium in te investeren, zodat je als ondernemer straks niet achter de feiten aanloopt. 

Daarnaast is er nog een derde stip op de horizon. Deze staat 36 tot 72 maanden ver weg en gaat over ontwikkelingen waarvan het nog niet duidelijk is of ze je onderneming gaan raken of beïnvloeden. Maar een aantal van die ontwikkelingen zullen dat doen. Door hier al naar te kijken en er mee te experimenteren ontdek je de ontwikkelingen die na verloop van tijd jouw tweede stip op de horizon gaan vormen. 

Eén stip aan de horizon?

Smart industry biedt nieuwe kansen

De auteurs geven als richtlijn dat je investeringen in de eerste stip 60% van de totale investeringen moeten zijn, in de tweede stip 30% en in de derde stip 10%. Een bedrijf als Google hanteert een vergelijkbaar model met een verhouding van 70% - 20% - 10%. 

Voorkom innovatieve impotentie 

In The Lean Enterprise wordt uitgelegd dat innovatie niet te koop is. Een bedrijf overnemen of snel een paar slimme mensen aannemen, als een technologie belangrijk voor jouw markt wordt, is vrijwel nooit succesvol. Jouw bedrijf zal echt zelf aan de slag moeten gaan om de ontwikkelingen die zo belangrijk voor je gaan worden een onderdeel van de cultuur en genen van je bedrijf te laten worden. 

Door op tijd te investeren behoed je jouw bedrijf voor innovatieve impotentie. 


Dit blog is eerder verschenen op de website van Novel-T.

Peter Langela

Peter Langela is co-founder of Scalar Data and brings in over 30 years experience in a variety of national and international ICT-projects. Peter works also for the University of Twente, Novel T and EIT Digital as business developer and coach.